Im following GOD!

Im following GOD!

Jumaat, 13 Mac 2015

Bermulanya penjelahan yang baru!

hai stalker :-)
jangan marah. tak semestinya "stalker' tu maksudnya jahat. kannn? heheh
hmm okay. nak mulakan dari mana ek? lamanya dah tak update blog. tetiba harini rasa nak update pulak. heheh

minggu ni dah masuk minggu ke-3 saya kuliah dan bermula lah kehidupan seperti biasa. apa lagi, study laa kan?! dengan assignment yang makin bertimbun-timbun. hmmm.
tak susah jadi student nih. tapi tak laa saya kata senang. hahaha. dalam kehidupan sebagai seorang pelajar nih, banyak cabaran yang kena kita hadapi. kita akan sentiasa tempuh benda yang baru bahkan tak pernah kita terpikir pun! tak heran laa. dah lumrah. lagipun kata nak timba ilmu sangat kan? haa. apa lagi. kena tempuhi jugak laa. heheh

tapi kann. serius saya cakap, tak mudah tau nak tempuh sesuatu yang kita sendiri tak biasa nak buat. perasaan risau, gelisah, takut dan macam-macam perasaan lagi akan timbul. benda macam nih dah biasa jadi kat saya. dah lali dah. heheh. mula tu, memang laa risau, tipu laa kalau saya cakap saya terima dengan tenang semua perkara. saya pun manusia jugak tau. macam you! hahaha

okay okay. balik kepada topik. kang melalut pulak saya kat blog nih.
bila nak dijadikan cerita, saya dan rakan se'coursemate bagi kursus pengurusan muzium, arkib dan galeri telah ditugaskan oleh pensyarah untuk melakukan assignment yang bertopikkan 'online exhibition'. hmmmm. bila dengar je ayat tu, saya pun terpikir. apa tu?????? haaa. korang rasa apa? heheh

baiklah, saya terangkan serba sedikit mengikut kefahaman saya sendiri. 'online exhibition' tu di mana kita membuat satu akaun, misalnya blog. Dengan blog nih, kita cuba mencari satu tajuk yang menarik, tak kisah laa nak buat apa. tetapi kami telah ditugaskan memilih satu topik yang berkait rapat dengan kursus.

selepas pemilihan topik, maka kita kena fikirkan output yang kita dapat, bagaimana ia dapat menarik pelawat yang menerjah blog kita. Dan bila ramaiiiii.... sangat pelawat yang berkunjung ke blog kita, maka ia adalah suatu kejayaan! Untuk mencapai pengunjung yang ramai, maka kena usaha lebih! bergantung pada diri bagaimana kita menghias blog dan sebagainya.
haaaa. paham tak? heheh

dalam tugasan nih, saya telah pun memilih satu topik yang sangat menarik. Topik yang saya pilih nih sangat 'rapat' dengan adat, budaya dan tradisi saya. senang cerita, 'rapat' dengan kehidupan saya. nak tau apa?????? jeng jeng jengggggggg!

ehhh apa tu???
haaaa tulaa "PUA KUMBU"
pernah dengar tak? mesti tak pernah dengar kan kan kannn? tu angguk-angguk. heheh.

jadi dah tau kan apa topik yang saya pilih?? sudah semestinya "Pua Kumbu" menjadi pilihan hati. saya pasti ramai lagi masyarakat di Malaysia yang masih tak tau mengenai seni kraftangan nih.
dan itulaa tujuan saya memilih topik pua kumbu sebagai tugasan saya kali nih. satu kebanggaan buat saya apabila dapat berkongsi ilmu dan juga warisan orang Iban kepada semua pembaca.

Nak tau lebih mendalam mengenai "Pua Kumbu" nih? haaa. senang je. Scroll mouse tu ke atas dan cari topik "pua kumbu" then klik! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan